Initmní detaily
Intimní detaily.
Říká se
tomu haló efekt. Když jsem ještě bývala pedagožka, tak jsem „své“ děti
učila, že při posuzování jiných lidí by se neměli dopouštět chyb,
odsuzovat a nesprávně hodnotit podle prvního dojmu. Taky jsem je učila,
že by měli být systematičtí, psát si poznámky, dodržovat termíny a již
od útlého věku být morálně bezúhonní. Jako správná dramatická umělkyně,
jsem dokázala vypadat věrohodně při vší té výchově, jakože já to dělám
či nedělám samozřejmě běžně!
Na střední škole jsem třeba
neměla vůbec sešit na některé předměty, které mě nebavily – přišlo mi to
plýtvání lesy. Systém jsem si vytvořila až na vysoké škole, jestli
vůbec. Funguju na deadliny – ty nejposlednější. A morální bezúhonnost by
mohla být zpochybněna občasnou malou lží - když třeba sama sobě
tvrdím, že tvarohové dezerty jsou vlastně dietní.
Haló
efekt je nepěkná věc. Smrskne vám dojem z někoho nebo z něčeho na jeden
jediný detail. To si třeba zapamatujete, že dotyčná měla moc hezké
šperky a unikne vám, že je to bojovnice za práva žen. Nebo si všimnete,
že dotyčný měl špinavé nehty a už netušíte, že vám vyprávěl
nejzábavnější vtip na světě. Taky si pamatujete filmy podle detailů a
třeba máte trochu mlžno v celkovém obsahu.
Miluju Vévodkyni
kvůli začátku, kdy Georgiana v dlouhé bílošedé sukni jde po jasně
zeleném trávníku za zvuků krásného piana. Jenom ta vlečka, její záda,
zátylek a tráva a piano.. Miluju Madisonské mosty kvůli scéně v dešti,
kdy plačící a zhroucená Francesca sedí vedle svého muže a její láska
Robert v autě před nimi sundá z krku její řetízek s křížkem a pověsí ho
na zrcátko. Jenom déšť, Francesca a její ruka svírající kliku dveří a
pohled plný touhy a smutku za láskou, kterou nikdy nebude mít… Miluju
Město andělů kvůli scéně, kdy Maggie jede na kole v lesích kolem jezera,
roztáhne ruce a zavře oči a Seth udělá ve sprše v domě u jezera v tu
chvíli to samé. Jen ta hudba, ten pocit… A miluju Lolitu kvůli třem
scénám – když Humbert poprvé uvidí Lolitu ležet na trávníku ve spršce
zavlažovače, jak otáčí mokrými stránkami časopisu. Když Lolita odjíždí
na tábor a v poslední chvíli vyběhne schody a skočí Humbertovi do náruče
a políbí ho. Když Humbert po letech konečně najde těhotnou Lolitu a
oddaně na ni kouká, jak utírá stůl a její noha něžně vklouzne do papuče.
Mohla bych pokračovat v nekonečném výčtu filmů a jejich vystřižených
scén.
Stejně jako vám utkví v hlavě
detail člověka, nebo scéna filmu, tak vám utkví vůně. Když tak
přemýšlím, někdy to vlastně není chyba a není to tak úplně k zahození.
Protože už nadosmrti budete cítit, jak voněla babiččina skříňka na čaje a
koření, nebo jak vonělo vaše dítě, když jste ho poprvé drželi v náručí.
Komentáře
Okomentovat